Thursday, October 11, 2012

Att jämföra sig med andra

Det är dåligt att jämföra sig med andra heter det ju.. Men varför egentligen? Alla är olika, kanske någon skulle säga, men vadå "är"? Man kan ju faktiskt förändra sig om man verkligen vill.

Okej, jag kanske låter lite hård nu.. Det är ju klart att man inte kan gå och förvänta sig att man ska kunna få exakt samma kropp som någon med helt annan kroppsbyggnad än en själv, bara för att man följer samma diet och träningsrutin. Det är också sant att alla inte har exakt samma förutsättningar för att exempelvis bygga muskler.

MEN. Jag tycker faktiskt att det kan vara riktigt bra att ha något att sträva mot. För sanningen är, att till exempel personerna som driver de här stora tränings- och hälsobloggarna, är i grund och botten helt vanliga människor. Vissa har tränat i tjugo år, andra i två. Och nej, om du just har börjat träna är det kanske inte så smart att börja jämföra dig med de som tränat i tjugo år, men du kan ha som mål att i framtiden ha lika bra (eller bättre) fysik än dem, för det är ju trots allt inte omöjligt om du är villig att lägga ner arbete på det.

Jag är iallafall en sådan person som vill ha något att sträva efter, ett mål. För det är inte alls omöjligt för mig att bli precis lika vältränad som de personer vars träningsbloggar jag läser till exempel. Bara jag har vett att förstå att det inte kommer att ske redan imorgon eller dagen därpå.


No comments:

Post a Comment