Tuesday, July 17, 2012

Den nyttiga maten

Jag är inget hälsofreak när det kommer till maten. Visst har jag koll på vad som är nyttigt och vad som inte är det, men jag tycker att mat en treat för själen lika mycket som för kroppen. Och med det menar jag inte att man ska käka hamburgare med pommes varje dag bara för att man tycker det är gott. Jag menar snarare att om man tränar och håller sig aktiv så måste man inte alltid äta kesella eller keso till mellis, sluta äta mjukbröd och pasta, eller alltid byta ut ingredienserna i ett recept mot något snäppet nyttigare (och inte riiiktigt lika gott).

Självklart är det ju bra att vara medveten om vad kroppen mår bra av att äta, och jag tycker det är riktigt strongt att klara av att upprätthålla en livsstil med bara supernyttig mat och inte falla för alla lättillgängliga frestelser som finns i affärer, på restauranger och överallt egentligen.

Men ibland måste man ju få mata själen också. Äta en ljus mjölkchoklad istället för en mörk, pommes frites och bea till steken istället för grönsaker och kesellasås, lite glass till de nyplockade jordgubbarna. Jag lovar, man dör inte av att äta lite gott då och då. Jag skulle till och med vilja påstå att man mår så mycket bättre om man unnar sig lite gott ibland, så länge man skippar de där skuldkänslorna som så lätt vill dyka upp efteråt. Och så länge det inte slutar med att var och varannan måltid handlar om att "unna sig".

Det här är förstås bara min egen åsikt och jag har full förståelse för att det verkligen finns de som aldrig någonsin är sugen på vare sig glass, godis, pommes frites eller andra onyttigheter. Men jag tror faktiskt att de allra flesta har något de älskar att äta som inte platsar under definitionen supernyttigt.


Pizza med oxfilé och beasås

Nygräddade våfflor med jordgubbssylt och grädde

 Jordgubb- och rabarberpaj med vaniljsås (gammal bild)

Drinkar i Egypten

Har du någon onyttig favorit du inte kan/vill vara utan?

No comments:

Post a Comment