Wednesday, January 30, 2013

Ledig = hungrig?

Jag fick mig en ofrivillig ledigvecka den här veckan, har inte jobbat sen i fredags. Det verkar som att det är riktigt dåligt med jobb just nu (eller så går alla jobb till andra vikarier).

Visst är det skönt att vara ledig, men man blir lätt rastlös av att inte ha något att göra. Och mitt problem är att när jag är rastlös så äter jag. Jag går och öppnar kylskåpet säkert flera gånger i timmen bara för att jag är uttråkad, småäter mackor och annat som finns i skafferiet. Jättejobbigt och jag vet att jag måste sluta med det, men det är inte det lättaste.


Bästa lösningen (kortsiktigt) brukar vara att fara och träna. Då gör man något annat i en dryg timme, och när man kommer hem nytränad så är man inte sugen att "förstöra" det med att äta något onyttigt. Läsa träningsbloggar och tidningar brukar också fungera ganska bra. De brukar vara ganska inspirerande till att vara hälsosam, och om man nu ska småäta är det ju bättre att äta morotsstavar än kakor.


Men det här är väl ändå kanske det bästa tipset om man vill äta nyttigt. Iallafall om man, som jag, bor själv och inte har någon annan familjemedlem eller sambo som vill ha onyttigheter i kylen/skafferiet.

Nu blir det nog snart en sväng på gymmet för att träna bort lite av rastlösheten. Vill helst passa på innan det blir eftermiddag, då det brukar vara som mest folk på gymmet.

No comments:

Post a Comment