Monday, November 12, 2012

Världens goaste köttfärslimpa

Jag gjorde mitt första försök till en köttfärslimpa idag, och oh my god vad gott det blev. Denna kommer definitivt att lagas fler gånger!

Jag gjorde egna klyftpotatisar som jag blandade med morötter för att göra det lite nyttigare. (Det är jättegott att blanda i paprika också, men jag hade inga hemma.)


Recept köttfärslimpa:
400-500g köttfärs
ca. 1/2 dl ströbröd
ca. 1,5 dl mjölk
1/2 gul lök
1 ägg
1 paket bacon
1 vitlöksklyfta
lite tomatpuré
timjan

Häll ströbröd och mjölk i en bunke och låt stå 10-15 minuter. Medan du väntar: hacka gul lök, dela baconet på hälften och tärna den ena halvan. Blanda sedan i alla ingredienserna utom den andra halvan av baconet i ströbrödsblandningen (riv vitlöken med rivjärn) och krydda med salt och peppar. Forma till en limpa som du sätter i en ugnsform och täck den med baconet som är kvar.

Skjutsa i ugnen i drygt en halvtimme (beroende på hur tjock du gjort den). Jag förkokade mina potatisar och morötter, sedan hällde jag dem runt om limpan och lät dem ugnsbakas i ca. 20 minuter.

No comments:

Post a Comment